Andrássy út és környezete
Hősök tere
Földalatti vasút
2024. január 13.
Bár már többször utaztunk a földalattival, de most direkt azért mentünk le a Vörösmarty téri végállomásra, hogy lefényképezzük az 1896-ban átadott Millenniumi Földalatti Vasútvonalat.
Ez volt a kontinentális Európa első földalatti vasútvonala, amely nagyrészt az Andrássy út alatt halad. Az ötletet természetesen az 1863-ban átadott londoni földalatti szolgáltatta, ez azonban még gőzvontatású volt, míg a budapesti vonalon motorkocsik közlekedtek. (1973-ig baloldali közlekedéssel!) A 6 méter széles és 2,65 méter mély alagutat két irányból kezdték el ásni. A vasútnak akkor még 9 földalatti és két felszíni állomása volt. Az eredeti útvonal a Széchenyi fürdőnél ért véget, csak 1973-ban hosszabbították meg a Mexikói útig. Az 1995-ben kezdődött felújítás során kicserélték a talpfákat, a síneket, a műemléki állomásokon rekonstruálták az eredeti Zsolnay-csempékből kirakott burkolatot.
Lejárat
Eredeti faajtó
A szerelvény
Míves fémmunka
Az állomás
Forrás:
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése