2024. február 25., vasárnap

Le Canal du Centre négy hajóemelője

 Le Canal du Centre négy hajóemelője


2024 tavaszán jártam Belgiumban, akkor látogattam meg a Canal du Centre 4 hajóemelőjének egyikét, a 4. számút. Először a modern, 2002-ben épült hajóliftet néztem meg, innen sétáltam el a kb. 2 kilométerre álló régi hajóemelőt. Megnéztem a gépházat és a zsilipet a régi csatornán, felmásztam a tetejére is egy meredek lépcsőn, gyönyörű volt a kilátás a vízre, a városra és a tájra. Fentről jól látszott a két csatorna közötti szintkülönbség, amelyet az emelővel áthidaltak.

A Le Canal du Centre négy hajóemelője a belga Hainaut tartományban, La Louvière és Le Rœulx környékén találhatók. A régi Canal du Centre 7 km-es szakaszán található, amely a Meuse folyó völgyét a Schelde folyóval és az Északi-tengerrel köti össze. Ezen a szakaszon a két folyó között a szintkülönbség összesen 66,2 méter. Ennek áthidalására 4 hajóemelőt építettek a 19. század végén: a 15,4m-es liftet Houdeng-Goegnies környékén 1888-ban adták át, a másik három hajóemelő, mindegyik 16,93 méter magas, 1917-ben nyílt meg. A hajdani létfontosság szállítócsatornán ma is működő hajóemelők a 19. századi Európa mérnöki remekművei a csatornaépítések hőskorából

Minden hajóemelő két részből áll, két mozgó tartályból (keszonból), amelyeket a tartályok közepén egy vasoszlop támaszt alá. A két tartály össze van kötve és amikor az egyik emelkedik, a másik lesüllyed - a két tartály kiegyensúlyozza egymást.

A hajóemelők megépítésére a Kanadában, Peterborough és Kirkfield környékén épített hajóemelők adták az inspirációt. Az 1800-as években a belga hajóemelők tervezője Richard Birdsall Rogers meglátogatta ezeket a helyszíneket, hogy ötleteket gyűjtsön. A főleg szénszállításra használt csatornán az első liftet II. Lipót király jelenlétében nyitották meg, építésüket először az áradások, később az I. világháború kitörése akadályozta.

1998-ban vették fel az UNESCO világörökségi listájára a hajóemelőket. A 19. század végén és a 20. század elején összesen 8 hajóemelő épült, de eredeti formájában már csak ez a négy működik.

2002 óta a hajóemelők már nem szolgálnak ki teherhajókat, csak szabadidős célból működnek. A teherhajókat a közeli Strépy-Thieu hajóemelő szolgálja ki, amely 73 méteres magasságával a világ legmagasabb hajóemelője volt.

2002 januárjában az 1. számú emelőnél baleset történt. Az emelő egy motoros bárka kihajózása alatt elkezdett emelkedni. Ezt követően az emelőt lezárták, a felújítás 2005-ben kezdődött. 2008-ban az 1. és 4. emelők felújítása továbbra is folyik.

  1. Houdeng-Goegnies
  2. Houdeng-Aimeries
  3. Strépy-Bracquegnies
  4. Thieu


Thieu

A lifteket összekötő bicikliút

Megérkeztem

Jobbra hátul a 4. számú lift

A 4. számú lift

Gépház

Gépház

Lépcső a lift mellett

A gépház a lépcsőről nézve

A Thieu-be vezető Rue St. Gery

A felső csatorna




Balra a modern lift és az új csatorna, jobbra a régi csatorna

A lift délről

 


Forrás:


Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése

Gjirokastra

   Gjirokastra 2025. április 24. Gjirokastra egy kb. 20.000 lakosú város Albánia déli részén, a Drino folyó völgyében. Szűk, macskaköves utc...