Le Canal du Centre négy hajóemelője
2024 tavaszán jártam Belgiumban, akkor látogattam meg a Canal du Centre 4 hajóemelőjének egyikét, a 4. számút. Először a modern, 2002-ben épült hajóliftet néztem meg, innen sétáltam el a kb. 2 kilométerre álló régi hajóemelőt. Megnéztem a gépházat és a zsilipet a régi csatornán, felmásztam a tetejére is egy meredek lépcsőn, gyönyörű volt a kilátás a vízre, a városra és a tájra. Fentről jól látszott a két csatorna közötti szintkülönbség, amelyet az emelővel áthidaltak.
A Le
Canal du Centre négy hajóemelője a belga Hainaut tartományban, La Louvière és Le
Rœulx környékén találhatók. A régi Canal du Centre 7 km-es
szakaszán található, amely a Meuse folyó völgyét a Schelde folyóval
és az Északi-tengerrel köti össze. Ezen a
szakaszon a két folyó között a szintkülönbség összesen 66,2 méter. Ennek
áthidalására 4 hajóemelőt építettek a 19. század végén: a 15,4m-es liftet
Houdeng-Goegnies környékén 1888-ban adták át, a másik három hajóemelő,
mindegyik 16,93 méter magas, 1917-ben nyílt meg. A hajdani létfontosság
szállítócsatornán ma is működő hajóemelők a 19. századi Európa mérnöki remekművei a csatornaépítések hőskorából
Minden
hajóemelő két részből áll, két mozgó tartályból (keszonból), amelyeket a tartályok közepén
egy vasoszlop támaszt alá. A két tartály össze van kötve és amikor az egyik
emelkedik, a másik lesüllyed - a két tartály kiegyensúlyozza egymást.
A hajóemelők megépítésére a Kanadában, Peterborough és Kirkfield környékén épített hajóemelők adták az inspirációt. Az 1800-as években a belga hajóemelők tervezője Richard Birdsall Rogers meglátogatta ezeket a helyszíneket, hogy ötleteket gyűjtsön. A főleg szénszállításra használt csatornán az első liftet II. Lipót király jelenlétében nyitották meg, építésüket először az áradások, később az I. világháború kitörése akadályozta.
1998-ban
vették fel az UNESCO világörökségi listájára a hajóemelőket. A
19. század végén és a 20. század elején összesen 8 hajóemelő épült, de eredeti
formájában már csak ez a négy működik.
2002
óta a hajóemelők már nem szolgálnak ki teherhajókat, csak szabadidős célból
működnek. A teherhajókat a közeli Strépy-Thieu hajóemelő szolgálja ki,
amely 73 méteres magasságával a világ legmagasabb hajóemelője volt.
2002
januárjában az 1. számú emelőnél baleset történt. Az emelő egy motoros bárka
kihajózása alatt elkezdett emelkedni. Ezt követően az emelőt lezárták, a
felújítás 2005-ben kezdődött. 2008-ban az 1. és 4. emelők felújítása továbbra
is folyik.
- Houdeng-Goegnies
- Houdeng-Aimeries
- Strépy-Bracquegnies
- Thieu
A Thieu-be vezető Rue St. Gery
A felső csatorna
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése